Plåtlagning av Bil
Plåtlagning är en viktig process för att återskapa bilens ursprungliga form efter skador, som bucklor, repor eller rostangrepp. Här nedan är en steg-för-steg-förklaring av hur plåtlagningen går till.
Vår process för din plåtlagning
Undersökning av skadan
Inlämning av bilen: Vid plåtlagning börjar vi med en grundlig undersökning för att identifiera synliga och dolda skador, som strukturella problem eller rost. Vi bedömer sedan om mindre reparationer räcker eller om större delar behöver bytas.
Demontage av skadade delar
För att arbeta effektivt tas eventuellt skadade delar bort. Det kan handla om att demontera dörrar, fender, paneler eller andra delar för att komma åt de områden som behöver repareras.
Rätning av plåten
Om bilen har fått bucklor eller förvrängningar på plåten, används specialverktyg för att rätta till dessa skador. Det kan innebära att plåten värms upp, pressas tillbaka till sin ursprungliga form och slätas ut.
Fyllning och slipning
Om det finns djupare repor eller hål i plåten, fylls de med spackel eller plåtfyllnadsmaterial för att skapa en jämn yta. Efter att spacklet torkat, slipas området för att få en slät och jämn yta inför lackering.
Reparation av rostskador
Om rost upptäcks, tas den bort noggrant genom slipning och behandlas för att förhindra att den sprider sig. I vissa fall kan det vara nödvändigt att byta ut delar av plåten för att säkerställa bilens hållbarhet och funktionalitet.
Lackering och slutfinish
När plåten är reparerad och jämn, appliceras primer, färg och klarlack för att återställa bilens utseende och skydda den mot framtida skador. Lackeringen görs noggrant för att säkerställa en professionell och hållbar finish.
Rostbehandling
Rostbehandling är en viktig process för att återställa bilens strukturella integritet och utseende efter att rostangrepp uppstått. Här nedan är en steg-för-steg-förklaring av hur rostbehandlingen går till.
Nästa steg i din rostbehandling:
Inspektion av rostskador
Första steget är att noggrant inspektera bilen för att identifiera rostangrepp, både synliga och dolda. Detta görs för att bedöma omfattningen av rosten.
Demontering av delar
Om rosten är på områden som är svåra att komma åt, tas skadade delar bort för att göra behandlingen mer effektiv.
Borttagning av rost
Rost tas bort genom slipning, borstning eller användning av kemiska medel för att avlägsna all rost från den drabbade ytan.
Ytbehandling och rostskydd
Efter rostborttagning behandlas ytan med rostskyddsmedel för att förhindra att rosten sprider sig eller kommer tillbaka.
Fyllning och slipning
Om det finns hål eller djupa skador från rosten fylls dessa med spackel eller fyllnadsmedel, som sedan slipas för att skapa en jämn yta.
Lackering
Slutligen appliceras primer, färg och klarlack för att ge ett skyddande lager och återställa bilens utseende.
Stödfångare
När du lämnar in din bil för reparation av stödfångare följer vi en noggrant planerad process för att säkerställa ett hållbart och estetiskt resultat. Här nedan går vi vidare med din stödfångarreparation:
Så här fortsätter vi med din stötfångarreparation:
Undersökning av skadorna
Vi börjar med att noggrant inspektera stödfångaren för att bedöma skadornas omfattning, oavsett om det handlar om sprickor, bucklor eller andra skador.
Demontering av stödfångaren
Om det behövs tas den skadade stödfångaren bort för att ge åtkomst till de områden som behöver repareras eller bytas ut.
Reparation av skador
Bucklor, sprickor eller andra defekter på stödfångaren åtgärdas. Vi använder rätt tekniker för att rätställa, fylla eller svetsa de skadade områdena.
Slippning och förberedelse för lackering
Efter reparationen slipas stödfångaren för att få en slät och jämn yta, vilket säkerställer att lacken fäster korrekt och ger ett professionellt resultat.
Lackering
När ytan är förberedd appliceras primer, färg och klarlack för att återställa stödfångarens ursprungliga utseende och skydda den mot framtida skador.
Montering och slutkontroll
När reparationen och lackeringen är klar monteras stödfångaren tillbaka på bilen. En noggrann slutkontroll görs för att säkerställa att reparationen är felfri och att stödfångaren är både funktionell och estetiskt tilltalande.